Zet je helm eens af – Jan (Routemaker)

Waar komt jouw passie voor het motorrijden vandaan?

Dat valt moeilijk te verklaren; het heeft er denk ik altijd wel in gezeten. Alles wat wielen heeft en met een verbrandingsmotor wordt aangedreven, vind ik leuk. Ik reed al op zeer jonge leeftijd in een Volkswagen Combi van mijn vaders groentezaak en had aan 17 rijlessen voldoende om in één keer te slagen voor mijn B-rijbewijs. Jaren later kon ik via de vrijwillige brandweer mijn C-rijbewijs halen. Toen kreeg ik pas goed de smaak te pakken en zat ik al vrij snel op een lesmotor. Enkele weken later prijkte de A op mijn rijbewijs. Dit gevoel werd nog eens versterkt nadat ik twee weken lang een motor mocht lenen van een vriend. Toen moest en zou er een motor komen!

Wat is jouw meest bijzondere motormoment ooit?

Ik rijd motor sinds 1996 en heb in die jaren talrijke bijzondere momenten meegemaakt. Het valt simpelweg niet op één A-4’tje op te schrijven. Het waren er veel, met elk zijn specifieke ervaringen, maar ik ben geneigd om de toertochten naar de voormalige Slagvelden van Verdun en het bergmassief Picos de Europa in Spanje te noemen.

Verdun was in 2003 voor mij de eerste buitenlandse rit op de motor, ik kan het mij nu niet meer voorstellen, maar zonder navigatie tuften we van plaats naar plaats met de kaart in het transparant van de tanktas… wat een armoede! Die rit duurde in mijn beleving een eeuwigheid.

De toer naar de Pyreneeën in 2010 was een bijzondere. We zouden vertrekken vanuit Düsseldorf met de slaaptrein naar Narbonne waar de start van de toer moest beginnen richting de Franse Pyreneeën. Echter 1 dag voor vertrek werden we verrast door een spontane Franse spoorwegstaking. Plan B trad in werking, dan maar het dat hele eind rijden en stonden we de volgende dag bij grensovergang Hazeldonk. Eenmaal in de Pyreneeën werd het plan bijgesteld, we reden namelijk al vanaf België in zeer slecht weer met enorm veel hemelwater en waren toe aan droogte, zon en warmte. Tijdens één van de slechtste ontbijten ooit, belden we Johan van de Wal in Andorra of hij nog 7 bedden vrij had. Johan was in het verleden één van mede organisatoren van de Motorbeurs en Motoport. Nu runt hij samen met zijn vrouw en schoonzoon een hotel in Andorra en wordt vooral door Off-roaders gevonden http://www.motorcycle-experience.com. We hadden geluk en konden bij hem terecht voor een aantal dagen! Het werd een topvakantie maar dan aan de Spaanse kant van de Pyreneeën.

Niet alleen verre reizen genieten mijn voorkeur, ook voor een lang weekend Sauerland, Teutoburgerwoud of Luxemburg ben ik altijd wel te porren.

Maar de allermooiste en meest emotionele rit was mijn laatste tocht door de Franse Alpen. Een 10-daagse trip die extra lading kreeg omdat ik hem samen met mijn motormaat, oud-collega en vriend Klaas, die begin 2018 werd getroffen door een hartstilstand, heb gereden. Door kordaat optreden van zijn vrouw, buren en de hulpdiensten wist hij zijn “incident” te overleven. Wat niemand meer voor mogelijk hield, reden we in de verzengende hitte in juni 2019 alsnog onze toertocht door de Alpen.

Je hebt maar liefst drie Facebook groepen voor motorrijders. Kan je ons daar iets meer over vertellen?

Ik beheer de Ehzerbrug Tour, WWI Battlefield Tour en Routes des Grandes Alpes FB pagina’s, hoe dat tot stand is gekomen. Puur vanwege het delen van mijn hobby en de bijbehorende foto’s. Jaren geleden reed ik komende van de Sallandse heuvelrug en bij stom toeval kwam ik uit bij de Ehzerbrug bij Almen. Naast het motorrijden fotografeer ik graag en zag gelijk de schoonheid van deze constructie. Gecombineerd met de BMW gaf dit een mooi plaatje en meer was het niet. Nadat ik de foto plaatste ik op een BMW GS Facebook pagina, volgde veel GS’ers mijn voorbeeld. Kort hierna creëerde ik de Ezherbrug Facebook pagina en heb intussen 5 toertochten georganiseerd met als eindpunt de brug.

De WWI Battlefield Facebook pagina is op een soort gelijke manier ontstaan en heb in de afgelopen jaren drie Battlefield Toertochten georganiseerd. De laatste WWI Tour vond vorig jaar plaats en was een groot succes, zowel de routes heen als terug dwars door België (al zeg ik het zelf) waren de mooiste die ik in België ooit heb gereden.

Facebook pagina Route des Grandes Alpes is feitelijk op dezelfde leest geschoeid, echter hier is het ledental inmiddels de 2000 gepasseerd en worden foto’s en routes volop gedeeld. Ik heb deze route vier keer gereden en zal deze uiteraard in de komende jaren weer keer doen.

Wat zijn jouw reisplannen voor het komende seizoen?

In mei ga ik met vrienden naar de Spaanse Pyreneeën. Het is een 10-daagse trip en vanaf dag 2 rijden we alles binnendoor tot onze eindbestemming Catholico Sos-del-Rey. Omwille van de tijd rijden we  op de eerste dag over de Rijksweg tot Thionville, waarna de pret pas echt zal beginnen. Alle trajecten zijn minutieus uitgepluisd en verkies ik liever een D-weg dan een N-weg, grote steden of dorpen worden ontweken en er moet in de omgeving wat te zien zijn. Geen saaie lange stukken, maar heerlijke slingerwegen, lommerrijke trajecten en afgewisseld met de nodige bezienswaardigheden. 

Heb je nog andere hobby’s of bezigheden?

Ik probeer met regelmaat te sporten, motorroutes maken, fotografie en bak graag appeltaarten.  

Wat is jouw droomreis?

Mijn droomreis is een reis door heel Europa over een route die mij veel bergen en kustlijnen laat zien.

Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk bij Holland Casino binnen de afdeling Security en Compliance.

Waar sta je over vijf jaar?

Nog steeds met beiden benen op de grond en hopelijk in goede gezondheid, voor de rest zie ik het wel. Plannen maken doe ik immers altijd, maar een 5 jaren planning heb ik niet.

Naschrift van MotorTref: Ehzerbrug routes

Vandaag staat ook een Ehzerbrug route van Jan op deze website. Komende weken komen er nog drie routes online in de routedatabase van MotorTref.

Link: Ehzerbrug vanuit Zwolle.

mail

Geef een reactie