Interview met Serge & Regine van Gasthof Walhalja

Hi Serge en Regine. Jullie zijn de nieuwe eigenaren van het motorhotel Walhalja in het Sauerland. Gefeliciteerd met de overname. In dit interview met MotorTref willen we jullie wat beter leren kennen.

Laten we beginnen met waar het hier om draait, de motor. Wat is jullie motorhistorie?

Ik ben op mijn 14e al op een crossmotor terechtgekomen. Mijn oom had crossmotoren en ik mocht af en toe met hem mee. Toen ik een brommer mocht rijden, ben ik met mijn nog steeds huidige beste vriend veel bezig geweest met Puch-brommertjes, MT’s en MTX’en. We probeerden van alles uit om ze sneller te laten lopen. We reden op een gegeven moment 90 op een Puch, totale waanzin natuurlijk. We werden ook geregeld achternagezeten door motoragenten, maar wij kenden de wijk zo goed dat we altijd wegkwamen.

Ik ben eind jaren tachtig een aantal keren naar de TT geweest met mijn beste vriend. Dat vonden we prachtig, vooral de wheelies van Randy Mamola. Toen kregen we allebei een vriendinnetje. En die wilden wat anders.

Ik heb mijn motorrijbewijs pas gehaald toen ik tegen de 30 jaar was. Ik had er eerder geen geld voor, dus ik was een beetje laat. Toen heb ik eerst een Yamaha YZF Thundercat gereden, daarna een Yamaha R6 en toen ben ik overgestapt naar een BMW F650GS. Op dit type BMW reed ik ook jaren als politie-agent. Ik was motoragent in Amsterdam in de stad. Daar was de BMW ideaal voor. Ik ben helaas twee keer hard onderuit gegaan als motoragent. Van het laatste ongeluk heb ik toch zo’n 10 jaar klachten gehad. Ik ben daardoor ook gestopt als motoragent. Ik ben niet iemand die dan bij de pakken neer gaat zitten. Ik heb zo’n drie à vier jaar niet gereden, maar toen toch weer opgestapt. Ik doe het sindsdien wat rustiger aan en geniet vooral van het rijden en de omgeving.

Wat rijden jullie nu? En wat zou je verbeteren aan je motor?

Toen we besloten Gasthof Walhalja te kopen, heb ik mijn motor in Nederland verkocht. Dat was een Kawasaki Z1000SX. Dat was natuurlijk een kanon en eigenlijk voor mij als 50+ er een beetje te veel van het goede. En ik kon er in NL een prima prijs voor krijgen. Ik heb nu recentelijk een Yamaha MT-09 Tracer in Duitsland gekocht. Op deze motor kan ik beter rechtop zitten en dus langer toeren. Motoren zijn in Duitsland behoorlijk goedkoper (15% a 20%) en de Duitsers rijden bijna allemaal met een seizoenkenteken. In de winter staan de meeste motoren binnen in een garage. Mijn Tracer is 7 jaar oud, maar ziet eruit of hij net uit de showroom komt, en hij heeft een hele mooie kleurstelling en wat leuke carbon-accenten.

Serge, jij was motoragent. Kan je daar iets meer over vertellen?

Ik ben bij de politie Vlaardingen begonnen en na 5 jaar overgestapt naar Amsterdam. Daar heb ik bij de uniformdienst gewerkt, een tijdje bij de recherche en toen weer in uniform, waar ik veel op de motor dienst deed in de stad. Op een BMW F650GS onder andere. Dat was af en toe gekkenwerk. Snel door de stad naar een melding rijden of achter een scootertje aanrijden, kan vrij tricky zijn. En zoals boven al gezegd ben ik ook 2x behoorlijk onderuit gegaan. Als motoragent werkte ik vrijwel altijd solo, dus je moet sterk in je schoenen staan, want als ik iemand staande hield, stonden er binnen no-time 10 jongeren om me heen. Dat was soms best bedreigend, maar ik ben nooit in de problemen gekomen. Ik had een grote mond en daar schrokken de meesten wel van terug. En ik ben bijna 1.90m, ook wel fijn.

Regine, jij werkte tot voor kort in de zorg. Wat deed je voor werk?

Ik kon na het behalen van mijn diploma meteen aan de slag in “het Dorp” in Arnhem alwaar ik stages had gelopen. Voor diegene die “het Dorp” niet kennen, dat is een apart aangelegde wijk aan de rand van Arnhem aan de Amsterdamse weg, waar de lichamelijk gehandicapte medemens in aangepaste woningen kon wonen en werken en waar de Dogela’s (Dorpsgemeenschapsleiders Arnhem)/ verzorgers/verplegers 24/7 aanwezig waren. Het was klein Dorp op zich met allerlei faciliteiten. Hier heb ik met veel plezier bijna 12,5 jaar gewerkt. Voor de liefde, die in Rotterdam zijn eigen bedrijf had, ben ik een baan gaan zoeken in omgeving Rotterdam. Uiteindelijk kwam ik bij Stichting Humanitas terecht die diverse woonlocaties in regio Zuid-Holland had. Hier heb ik met heel veel liefde en plezier op de kop af 26 jaar gewerkt als woonbegeleidster en op het laatst als wooncoördinator, op drie verschillende locaties.

Bij Stichting Humanitas wonen mensen met multi-problematiek (verstandelijke beperkingen/ autisme/ diverse verslavingen/ psychiatrische geriatrische problematiek). Mijn werk hield in om de mensen te begeleiden in hun dagelijkse leven waar ze ondersteuning bij nodig hadden, dit kon dan zijn samen naar andere disciplines gaan, werkcontacten onderhouden, ondersteuning bij financiën/ post maar ook leren koken en eigen appartement onderhouden, of te wel de dagelijkse dingen die voor de meesten mensen geen problemen opleveren en normaal zijn, maar voor hen niet.

Qua motor rijden moet ik helaas vertellen dat ik geen motorrijbewijs heb. Ik kom wel uit een motorrijdende familie kom (vader en broer). Ik zit graag achterop om samen te genieten van een motorrit. Ik zit er aan te denken om in de toekomst een MP3 te kopen (ja ik weet het, dat is geen motor) om op die manier samen ieder zelf rijdend te toeren.

Jullie zijn nu hoteluitbaters. Vers van de pers. Wat zijn jullie plannen met het hotel?

Voorlopig gaan we proberen om het op dezelfde voet als onze voorgangers hebben neergezet te draaien, wel in ons achterhoofd houdend dat wij wel Serge en Regine zijn. De laatste weken hebben we het hotel en de tuin behoorlijk opgeknapt, wat een hoop werk was.

Blijft het hotel vooral gericht op de motorrijder?

Ja, zeker, Sauerland is en blijft een prachtige  omgeving om motor te rijden. Maar we zien ook graag skiërs, wandelaars en fietsers komen. We kennen motorrijders als gezellige spontane mensen en zullen ons daarom voornamelijk op de motorrijders richten.

Wat maakt jullie goede hoteluitbaters, denken jullie?

Ik hoop dat door onze werkervaringen dat we gemakkelijk contact kunnen leggen met onze gasten en we zijn geïnteresseerd in de mooie verhalen van onze gasten. We zien ons gasthof meer als een B&B dan als een hotel, hopen dat we een huiselijke en knusse uitstraling kunnen bieden en indien gewenst persoonlijk contact kunnen leggen. We willen dat de gasten een onvergetelijke vakantie bij ons hebben en willen hen meer bieden dan alleen een bed en een ontbijt. We kunnen allerlei tips geven over mooie motorroutes en andere activiteiten in de omgeving en we houden erg van gezelligheid.

Wat biedt het hotel voor de motorrijder?

We bieden de motorrijders naast grote gastenkamers met veelal een balkon en een lekker ontbijt, een gezellig overdekt met houtkachel verwarmd paviljoen in de achtertuin. Voor de motoren hebben we 2 afsluitbare garages en een carport om ze te stallen. Verder bieden we bij mooi weer en genoeg animo vanaf mei elke zaterdag een BBQ. Voor de overige avondmaaltijden kunnen we in omliggende restaurantjes eten bestellen en dat of laten bezorgen of wij halen het op, waardoor er niet meer gereden hoeft te worden en met een gerust hart een lekker koud biertje gedronken kan worden. Ook hebben we diverse mooie motorroutes.

Hebben jullie straks tijd om zelf motor te rijden en voor jullie andere activiteiten zoals wandelen?

Daar gaan we wel vanuit. En af en toe een wandelingetje of fietstochtje moet ook wel lukken, al is het maar een middagje ofzo. Het mooie is dat ook voor wandelaars als fietsers routes in de buurt dan wel om de hoek liggen. We ontdekken graag de omgeving zodat we nog makkelijker en uit eigen ervaring tips kunnen geven.

Wat willen jullie verder nog kwijt?

Dat we de gehele zomer een midweekarrangement hebben voor 4 nachten 3 betalen (aankomst op zondag of maandag).

Waar vinden we jullie?

Serge en Regine

Gasthof Walhalja, Am Langen Hagen 6, 57392 Winkhausen/ Schmallenberg Deutschland

Gasthofwalhalja@gmail.com

www.walhalja.com

GSM: +4915510306107 / +31641629804 / +31646607978

mail

Geef een reactie